Czy wiesz, że skuteczność w znalezieniu pracy zależy także od Ciebie i Twojego zaangażowania, a nie tylko od skali bezrobocia i trudnych warunków na lokalnym rynku pracy? Jeśli będziesz miał właściwe podejście i zastosujesz skuteczne metody szukania pracy, osiągniesz sukces.


Media

Najpopularniejszą metodą szukania pracy jest czytanie ogłoszeń prasowych. Oferty pracy zamieszczają niemal wszystkie dzienniki lokalne i ogólnopolskie (np. „Gazeta Lubuska”, „Gazeta Wyborcza” - dodatek „Praca”, czy „Rzeczpospolita” – dodatek „Kariera”).

Pamiętaj, że nie każde ogłoszenie wróży świetlaną przyszłość. Twoją czujność powinny obudzić takie, w których nie ma adresu ogłoszeniodawcy, a tylko numer telefonu czy skrzynki pocztowej. Nie odpowiadaj też na takie, które za samą propozycję pracy żądają od Ciebie opłaty.

Gdy już znajdziesz ogłoszenie o pracy idealnej, nie zwlekaj. Pewnie wiele innych osób też na nie trafiło. Jak najszybciej skontaktuj się z firmą, dobrze napisz dokumenty aplikacyjne.

Szukając pracy, zaglądaj do pism branżowych, np. miesięcznika „Kariera”. Zaglądaj do „Biuletynu Służby Cywilnej” (dostępnego również na stronie www.usc.gov.pl/i-096.html), w którym znajdziesz oferty pracy w administracji publicznej w całej Polsce.

 

Własne ogłoszenia

Możesz umieścić w prasie własną ofertę. Twoje ogłoszenie powinno być krótkie i rzeczowe, ale zawierające niezbędne informacje o Tobie (wykształcenie, umiejętności, doświadczenie), pracy, jakiej szukasz. Nie zapomnij o informacji, jak się z Tobą kontaktować.


Internet
Internet jest w tej chwili jednym z najpopularniejszych nośników informacji. Powstało kilkadziesiąt portali dotyczących pracy. Wiele firm zamieszcza też ogłoszenia o rekrutacji na własnych stronach WWW. Działają forma, na których możesz łatwo podzielić się swoimi doświadczeniami z innymi.

Internet daje też możliwość zarejestrowania się w specjalnych serwisach pracy i korzystania z ich baz ofert. Za pomocą sieci możesz odwiedzać organizowane cyklicznie Wirtualne Targi Pracy i nawiązywać kontakt z pracodawcami.

Zaglądaj na strony Biuletynów Informacji Publicznej lokalnych urzędów i firm (np. Urzędu Miasta czy Lubuskiego Urzędu Wojewódzkiego). W ten sposób też możesz znaleźć ciekawą pracę.  

 

Urzędy Pracy

Szukając pracy, możesz skorzystać z usług pośredników. Najbardziej znanymi są Powiatowe Urzędy Pracy, koncentrujące się na pomocy bezrobotnym lub szukającym zatrudnienia. Oferują one doradztwo zawodowe, pośrednictwo pracy, pomagają w organizacji staży zawodowych czy prac interwencyjnych i robót publicznych. Dzięki temu możesz zdobyć doświadczenie zawodowe, a nawet dostać etat.

 

Agencje pracy i doradztwa

Pośrednictwem pracy zajmują się też instytucje komercyjne – agencje pracy tymczasowej i agencje doradztwa personalnego. Do tych pierwszych możesz się zgłosić jeszcze podczas studiów, gdy będziesz szukać pracy czasowej. Agencje pracy tymczasowej szukają pracowników na określony czas, do pracy sezonowej, na zastępstwo za pracownika chorego lub przebywającego na urlopie. Oferty dotyczą zarówno pracy fizycznej, jak i wymagającej określonych kwalifikacji zawodowych.

Agencje doradztwa personalnego szukają najczęściej osób z większym doświadczeniem. Chcąc się zarejestrować, musisz wypełnić formularz zgłoszeniowy i przejść rozmowę z doradcą personalnym. Zasadą działania agencji jest wstępna rekrutacja i selekcja kandydatów na określone stanowiska. Z ich pomocy korzystają najczęściej duże i międzynarodowe firmy.

Pamiętaj, że agencje pracy tymczasowej i agencje doradztwa personalnego nie mają prawa pobierać od Ciebie żadnych opłat!

 


Biura karier

Pośrednikami między studentami i absolwentami a rynkiem pracy są też akademickie Biura Karier. Pomagają nie tylko odpowiednio przygotować się do wejścia na rynek pracy, ale także zbierają i udostępniają informacje o pracodawcach oraz oferty pracy i praktyk.

 

Targi pracy

Organizacje studenckie (np. AIESEC, BEST), akademickie Biura Karier i Urzędy Pracy organizują cyklicznie targi pracy, które są idealnym miejscem spotkań pracodawców z osobami poszukującymi pracy. Spotykając się z przedstawicielami firm w trakcie targów, znajdujesz się w sytuacji znacznie bardziej komfortowej niż w przypadku bezpośredniego kontaktu z pracodawcą „na własną rękę”. Jeśli chcesz uczestniczyć w targach, odpowiednio przygotuj się do spotkania z przedstawicielami firm. Weź ze sobą dokumenty aplikacyjne.

 

Kontakt bezpośredni

Dobrym pomysłem może być samodzielny, bezpośredni kontakt z pracodawcą, np. podczas targów branżowych i konferencji (nie pytaj wtedy o wolne miejsca pracy, tylko zainteresuj się działalnością przedsiębiorstwa i szukaj nowych informacji).

Taki kontakt z pracodawcą jest szczególnie zalecany, gdy ubiegasz się o pracę w małym lub średnim przedsiębiorstwie; masz referencje osoby znanej i Tobie, i pracodawcy, lub wiesz, że firma planuje zwiększenie zatrudnienia.

Składając dokumenty aplikacyjne (unikaj „gotowców” i korespondencji seryjnej!) w wybranych przez siebie firmach i instytucjach, wyprzedzasz przyszłe oferty pracy. To jednak sposób dla cierpliwych. Nie zrażaj się brakiem odpowiedzi i przypominaj o sobie. Wielu pracodawców prowadzi bazy danych, więc jest szansa, że w przyszłości któryś z nich odezwie się do Ciebie z propozycją pracy.


 

Praktyki i wolontariat

Odbycie praktyki i wolontariatu jest niezawodnym sposobem zdobycia doświadczenia zawodowego. Może też pomóc znaleźć pracę.

 

Pamiętaj, szukając pracy, korzystaj z wielu metod równocześnie!

Back to top